Tot het jaar 2000 was de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt van Ede één gemeente, volop in groei en bloei. Door de grote groei is besloten om de kerk te splitsen tot twee gemeenten. Met twee kleinere gemeenten is het gemakkelijker om elkaar te leren kennen en met elkaar mee te leven.

De kerken zijn op basis van geografische indeling opgeknipt. Het gebied ten noorden van de lijn Koekeltse Boslaan, Veenderweg, Brouwersstraat, Spoorlijn Amersfoort - Ede-Wageningen, Arnhemseweg (zie detailkaart) is het grondgebied van Ede Noord. Het gebied ten zuiden daarvan is Ede Zuid.

Mocht u zich willen aansluiten bij onze kerk, dan is het gebruikelijk dat u dat doet bij de kerk van het grondgebied waar uw woning zich bevindt.

Grens Noord - Zuid

Sinds de eenwording van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en de Nederlands Gereformeerde kerken tot de Nederlandse Gereformeerde kerken op 1 mei 2023 zijn er van dit kerkgenootschap 4 gemeentes in Ede. Naast de gemeenten die kerken in de Ontmoetingskerk zijn dit de Proosdijgemeente (Proosdijkerk) en de Pelgrimgemeente.